Om de vijf jaar organiseert Canon een grote tentoonstelling om zijn toekomstvisie en projecten voor te stellen. Momenteel trekt de Canon EXPO 2015 de wereld rond – Shanghai, New York, Parijs en Tokio. We’re sorry, de expo is alleen toegankelijk voor pers en businesspartners. Dus ging Trends Style voor u een dosis sciencefiction opsnuiven in La Grande Halle de la Villette in Parijs.
Zo origineel was Barack Obama in 2009 met zijn slogan ‘Yes We Can’ nu ook weer niet. In 2003 werd al de kreet ‘Canon. Yes, You Can’ op de wereld losgelaten. Maar zijn you en we totaal andere personages? Canon groeit almaar meer naar het wij-idee. Sharen, connecteren. Het concept van The Connected Family past helemaal in dat warme samenhorigheidsgevoel. De bedrijfsvisie van Canon is duidelijk … als we er even een tolk bij halen. Kyosei! (spreek uit met een uitlopende ‘eeei’ aan het eind), betekent in het Japans zoveel als ‘samen werken en leven voor het algemeen belang’. En dit niet alleen binnen het bedrijf en zijn talloze activiteiten, het personeel en zelfs de sponsoractiviteiten, nee, het gaat ook over houding van het merk ten opzichte van de samenleving. Logisch dus dat Canon op een milieubewuste manier in de wereld staat – vanaf de ontwikkeling en de productie over het gebruik van hun producten tot de recyclage ervan. Energie besparen, natuurbehoud, het terugdringen van schadelijke stoffen, het blijken geen loze beloften.
De Japanse CEO excuseerde zich alvast voor de snelheidsboetes die in uw bus zullen vallen, te danken aan de registratie van uw nummerplaat door een Canon-lens.
De Canon EXPO 2015 in de Parijse La Grande Halle de la Villette beslaat 15.000 vierkante meter. Wij hebben welgeteld drie uur om alle nieuwigheden en hun toekomstige projecten te bekijken. ‘The Connected Family’, een soort huis van de toekomst, heeft alles om het u en uw gezinsleden (en vooral dat van de kinderen van uw kinderen) gemakkelijker te maken.
Big brother is watching you, het schoot onwillekeurig enkele keren door ons hoofd. Bijvoor- beeld, toen we akte namen van hoe via de nieuwe herkenningstechnieken mensen- en autostromen worden geanalyseerd om bijvoorbeeld les te vermijden of aanpassingen door te voeren in stedenbouwkundige patronen door in te spelen op bewegingen in de stad. Los van het big brother-gevoel zal dit systeem natuurlijk ook meer privacy garanderen en de veiligheid in steden optimaliseren. Je zou het niet verwachten van een Japanse CEO, maar Fujio Mitarai ging er tijdens zijn uiteenzetting even op in. Hij excuseerde zich alvast voor de snelheidsboetes die in uw bus zullen vallen, te danken aan de registratie van uw nummerplaat door een Canon-lens.