Bureau voor kunst en design, zo noemt Panache zich. Het maakt ons benieuwd naar wat ze concreet doen om hun boterham mee te verdienen. Kwintessens sprak met Kathleen Weyts en Philip Marnef over hun geesteskind Panache. Op de tweede verdieping van een kantoorgebouw uit de jaren 70 stripten ze de boel tot op het beton, verfden alles wit en lieten Studio Reset in ruil voor een huisstijl enkele tafels ontwerpen. In diezelfde ruimte organiseren ze ook exposities.
Kathleen Weyts wandelde de afgelopen twintig jaar in de marketing- en communicatiegangen van de culturele sector — van het M HKA en de Biënnale van Moskou, over Mu.ZEE en het Internationale Filmfestival van Gent tot Europe for Festivals, Festivals for Europe. Momenteel coördineert ze enkele ten- toonstellingsprojecten voor BOZAR. Philip Marnef behaalde zijn strepen in een grafisch bureau. Van opleiding is de man germanist en illustrator. Bij Panache is hij de allrounder van dienst die zowel de pen vasthoudt als de knoppen bedient om websites te ontwerpen en te ontwikkelen.
TRUMP TOWER
Philip Marnef: “Wat wij doen? Het is een complex verhaal omdat we heel breed gaan. Om die reden hebben we het opge- splitst in drie luiken. De ‘Panache Towers’ — een knipoog naar de Trump Tower — verwijzen naar ons kantoor waar we ook de tentoonstellingen van onze kunstenaars organiseren. Onder ‘The studio’ brengen we alles onder wat te maken heeft met grafisch ontwerp, webdesign en -development. Zo hebben we de huisstijl gemaakt voor Studio Reset en het dansgezelschap Kobalt Works. De website van fotograaf Bob Van Mol is van onze hand, net als de website en app Fulltopia voor de kunstenaar Francisco Camacho Herrera. De derde pijler, ‘The agency’ ligt ons heel nauw aan het hart: de ondersteuning voor kunstenaars en kunstmanagement.” (© foto 50°58’56″N x 5°22’17″E, 3D-sculptuur van Ives Maes)